Blogs

Je eet hetzelfde, je let er ook meer op. En toch val je niet af. Je wordt zelfs steeds wat zwaarder…. Ieder jaar minimaal een kilo erbij.. Misschien kunnen onderstaande tips je helpen.

 

Je eet te snel
Ik heb haast, ik ben te laat, ik moet straks weer weg… Ik eet even staand of heel snel mijn bord leeg. Oké. dit bespaart tijd, maar snel eten kent een belangrijk nadeel. Je kunt makkelijk meer eten dan je nodig hebt.
Het duurt namelijk ongeveer 20 minuten duurt voordat je hersenen door hebben dat je maag vol is. Als dat seintje komt, heb je al meer gegeten dan je nodig hebt. Neem de tijd om te eten.

 

Je drinkt niet genoeg water
Wist je dat je als je vóór het eten een glas water drinkt je minder eet? Je maag zit al vol met water (en in water zitten geen calorieën) dus heb je minder trek.

 

Kijk eens naar je drinkpatroon. Drink je veel sap, frisdrank of latte’s? Dat is niet zo goed voor je, al deze dranken bevatten veel suiker en dus veel calorieën.
Water is beter voor je. Als je dat een beetje saai vindt, doe er dan wat fruit als partjes citroen, limoen, basilicum enz. enz. doorheen.

 

Eet je veel buiten de deur nu dat weer kan?
Snel een kant en klare lunch kopen, in het bedrijfsrestaurant eten, wat leuks vieren met een dinertje.. Leuk, lekker en gezellig. Maar het levert wel veel calorieën op.
Ook omdat je er vaak geen water maar frisdrank, een glaasje sap of wijntje bij drinkt. Dat zou je thuis toch minder snel doen. En bovendien weet je thuis precies wat er in je maaltijd zit. In een restaurant heb je dat niet zelf in de hand.

 

Lunchen op je werk? Neem je je eigen gezonde, voedende maar wel superlekkere lunch mee.

 

Is er iets te vieren?
Ga samen een wandeling maken en neem een kop koffie of thee in dat gezellige restaurantje wat je tegenkomt. Dan krijg je veel minder calorieën binnen dan met een complete lunch of diner. En je hebt ook nog eens lekker bewogen.

 

Heb je een zittend beroep?
Onderzoeken tonen aan dat mensen die veel zitten vaker wat te zwaar zijn. Probeer ieder uur een beetje te bewegen. Er is van alles te bedenken, je auto een straat verder weg zetten. De fiets nemen in plaats van de auto. Ga eens met de trap in plaats van met de lift, haal koffie op een andere afdeling. Zet een alarmpje op je telefoon zodat je weet dat er weer een uur om is, je kunt dan even wat rek en strekoefeningen doen, traplopen of gewoon een stukje lopen.

 

Je slaapt niet genoeg
Te weinig slapen hangt sterk samen met aankomen. Dit komt onder andere door de hormonen die vooral in je slaap worden aangemaakt.
Ook ben je na een nacht slecht slapen vaak te moe om nog te gaan sporten of bewegen en je hebt meer trek in zoete dingen.

 

Hoe kan je zorgen dat je beter slaapt?
Sluit je laptop, mobiel en ook de tv een uur voor je gaat slapen af.
Probeer rustig naar het moment van naar bed gaan toe te werken, ga geen spannende film kijken.
Neem geen koffie of thee meer.
Kruidenthee is beter.
Maak je slaapkamer zo donker mogelijk en spreek met jezelf af dat je, als je met iets zit, dat alleen overdag gaat overdenken en oplossen en er niet ‘s nachts over gaat piekeren.

 

Je hebt het veel te druk..
Ben jij zo iemand die steeds zegt: Nee daar heb ik geen tijd voor. Ik heb het veel te druk.
Vraag jezelf eens af of al dat gestress en je drukke leven echt wel de moeite waard is? Hoe voel je je eigenlijk, met al die stress, die zorgen, de druk en met al die verplichtingen? Kijk eens goed naar jouw mogelijkheden om al die stress wat in te perken.
Wat kan je laten zonder dat dat grote gevolgen heeft (je baan opzeggen is natuurlijk geen goed idee). Maar misschien doe je wel dingen die helemaal niet jouw taak zijn. Dat hoeft helemaal niet in je werksfeer te zijn maar kan ook best in je privéleven zitten. Kijk daar eens kritisch en eerlijk naar. En bedenk ook wat je wél graag zou (willen) doen. Probeer daar tijd voor te maken.

 

Eet eens van een kleiner bordje
Logisch, op een groot bord past meer eten dan op een klein bord. Nadeel, je eet veel meer.
Probeer het eens, pak een ontbijtbord in plaats van een dinerbord. Je zult zien, samen met rustig eten zal je merken dat je ook sneller vol zit.

 

Je eet voor de TV
Het blijkt uit onderzoek dat wanneer je TV zit te kijken of steeds op je mobiel kijkt tijdens het eten, je automatisch meer eet. Dat komt omdat je niet bewust eet. Je hebt dus totaal niet door hoeveel je eet en wat je eet. Zonde! Pak dat bord, ga lekker aan tafel zitten, praat eens met elkaar en geniet van je maaltijd!

Lekkere lichte  maaltijden
Probeer voedend maar ook verantwoord te eten. Fris en snel, geen dikmakers en vaak ook nog gewoon uit je eigen voorraad

Voel jij daar wat voor?
Kijk dan eens op mijn site. Daar staan al veel recepten, je vindt blogs die je verder helpen en je ziet ook wat ik je kan bieden om veel meer energie te krijgen.

Je gaat veel minder boodschappen- kook- en eetstress ervaren.  Niet zo zeer als stok achter de deur (dat kan ook) maar eigenlijk meer als steuntje in de rug.

Wil je informatie over hoe je niet al te ingewikkeld en niet duur, gezond(er) maar vooral lekker kunt eten en leven, dan kan ik je daarbij helpen.

Geen strenge diëten, lastige opdrachten en gesprekken maar met kleine stapjes, helemaal aan jouw manier van eten en leven aangepaste adviezen.

Je leert je eigen voorraad aan te leggen zodat je minder naar de supermarkt hoeft en dus ook minder in de verleiding komt om dingen te kopen die je helemaal niet nodig hebt.
Je maakt je weekmenu zodat je geen kookstress meer hebt.
Je koopt alleen wat je nodig hebt, beter voor je portemonnee en omdat je niets meer hoeft weg te gooien is het ook beter voor het klimaat.

 

En je valt er nog van af ook! Fijn toch!

 

Meer weten? Kijk op mijn site voor meer informatie of mail mij jouw wensen. Het eerste kennismakingsgesprek is altijd gratis, klik hier om een afspraak in te plannen.

Ik spreek je graag!

Anneke


Tags

aankomen, afslanken, afvallen, bewegen en afvallen, dieet, energie, gewichtsconsulent, leefstijlcoach, minder eten, snaaitrek, snoepen, voorraad


Deze blogs vind je misschien ook leuk om te lezen:

Laat hier een reactie achter:

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Wil je deze blogs ook in je mailbox ontvangen? Schrijf je hier in: