Blogs

Lekker eten op vakantie en toch niet aankomen. Kan dat?

Zon, zee, strand en… een heerlijke maaltijd. Eten, genieten maar liever niet aankomen!

Het lijkt er toch weer op dat wij deze vakantie naar de zon kunnen. Als jij naar het buitenland gaat heb je wellicht wat aan de onderstaande tips om lekker fit te blijven en niet aan te komen. 

Ook als je in Nederland blijft, niets mis mee toch, heb je ook wat aan de tips hieronder. Stel dat je uit eten gaan naar een Grieks restaurant. Of Spaanse tapas gaat eten bij dat leuke Spaanse tentje op de hoek wat eindelijk weer open is. Lees verder en haal de tips die jou nog meer kunnen laten genieten van je welverdiende vakantie!

Voor de vakantie lette je goed op je voeding en ging je misschien extra wandelen of thuis workouts inplannen om lekker in je velletje op het strand te verschijnen.

Je hoopt nu dat als je weer thuiskomt, de afgevallen pondjes er allemaal gewoon afgebleven zijn. En ja, dat kan best, want als je de juiste keuzes maakt, hoef je echt niet aan te komen tijdens je vakantie.

Door een beetje op te letten, kun je je calorie inname behoorlijk beperken. Op vakantie is de verleiding groot om de hele dag door van alles te knabbelen en meer alcohol te drinken. Probeer regelmaat te houden en het bij drie hoofdmaaltijden per dag te houden. Sla bij de plaatselijke supermarkt gezonde tussendoortjes in.
Zeker in een warm land is het belangrijk om voldoende water te drinken. Nooit uit de kraan maar uit een flesje…

Ga je uit eten, kies dan voor frisse salades, veel groenten, gegrild vlees of vis en vers fruit als dessert.
Sla de broodjes die op tafel staan over. Sauzen, dressings en jus kun je apart laten serveren, zodat je er een klein beetje van kunt gebruiken.
Probeer de porties een beetje bescheiden te houden, door bijvoorbeeld alleen een voorgerecht te nemen of je hoofdgerecht met iemand te delen.
Of neem geen 3 gangenmenu maar kies óf voor een voorgerecht óf voor een toetje.

Bij een buffet kan je voor een klein bord kiezen in plaats van een groot bord. Schep dan lekker je kleine bordje vol, geniet ervan en houd het daar dan bij.

Natuurlijk wil je op vakantie lekker en ontspannen kunnen genieten van al het lekkers dat het land te bieden heeft. Kijk hieronder of jouw bestemming erbij staat, misschien kan je de volgende tips een beetje toepassen.

Want genieten is altijd heerlijk, doe dat zo veel mogelijk. En ach, een ijsje of een cocktail af en toe kan best, probeer wat meer te bewegen en skip je toetje een keer. Of niet. Net wat jij wilt.

Echt, in een week  moet je wel ongeveer 7000 kcal extra  eten om een kilo aan te komen.
Dat lukt alleen als je alleen maar zit en je vol eet met calorierijk voedsel en veel alcohol. En dan nog, de kilo’s die je er na de vakantie bij lijkt te hebben zijn vaak snel verdwenen als je je gezonde leef- eet- en beweegleven weer oppakt.
Maar een beetje opletten,  kan geen kwaad natuurlijk.

 

De Italiaanse keuken
Ik ga dit jaar weer naar Italië en, ja dat geef ik toe, ik ga genieten van de heerlijke Italiaanse keuken! Ik ga naar Toscane, daar wordt vooral gebruik gemaakt van verse lokale producten, net als in de rest van Italië. Ik ga ook nog een kookcursus volgen, dat heb ik vorig jaar ook gedaan (yess, ik mocht gewoon met de auto tussen de lock downs door naar Italië)en de docente is (als ze geen kookles geeft) docente voedingsleer op de school voor diëtisten. Vorig jaar heeft ze mij veel tips gegeven om op een verantwoorde manier heerlijk Italiaans te koken, dat gaat ze vast dit jaar ook weer doen!

Italië is natuurlijk wél het land van pizza, pasta en natuurlijk ijs. Pasta’s met rode sauzen en veel groenten vormen een slanke maaltijd. Witte sauzen zijn calorierijker en kun je dan ook beter laten staan. Aan de andere kant, aan rode sauzen wordt vaak veel suiker toegevoegd. Een eenvoudige Pizza Margherita met een dunne bodem, tomatensaus, kaas en oregano is lang niet zo’n calorieënbom als een dik belegde versie met verschillende kaassoorten. Je kunt een pizza ook delen met je tafelgenoot en er een salade bij bestellen. Een keertje genieten van ijs of tiramisu is helemaal geen ramp, maar wissel het af met toetjes van vers fruit en sorbet- of waterijsjes. Beperk ook gevulde pasta’s zoals ravioli, en worstsoorten zoals Mortadella. Eet veel frisse, verse salades bij je maaltijden, dat vult goed, is heerlijk en stilt je ergste trek.

 

De Griekse keuken
De Griekse keuken bestaat vooral uit eenvoudige smaakvolle gerechten. Kies gegrild vlees zoals Souvlaki of een brochette van gamba’s in plaats van Gyros.
De traditionele Griekse salade is een absolute topper! Wees wel zuinig met feta. Natuurlijk pas je op met sausjes en brood.

 

De Spaanse keuken
Als je aan Spanje denkt, denk je meteen aan tapas, paella en tortilla.
Spanjaarden eten later dan wij gewend zijn. De lunch staat rond drie uur op de planning en het diner begint niet voor tienen.
Typisch Spaans is ook het scheutige gebruik van olijfolie en smaakmakers als uien, knoflook en peterselie.
De vis en zeevruchten, gegrilde producten zoals groentes, gamba’s, kip, deze verse producten van de mediterrane keuken zoals tomaten en vis zijn een gezonde keuze! Bestel niet te veel tapas tegelijk. Ze zijn veel te lekker en je eet ze vast allemaal ook op <img draggable=. Als je nog trek hebt kun je altijd bijbestellen.
Sla de gefrituurde tapas over. Vermijd vette worstsoorten zoals chorizo en salami.

 

De Duitse keuken
Duitsland staat bekend om haar bier en bratwurst, maar er is ook veel gezonds te vinden. Het zware, donkere brood in combinatie met mager vlees of 30+ kaas zorgt al voor een licht ontbijt en lunch.
Kies ’s avonds voor ongepaneerde vis- en vleessoorten met rijst of gewone aardappelen in plaats van gebakken en gefrituurde bijgerechten. Neem er een salade bij (vraag de dressing apart) dat vult lekker.
In restaurants zijn de porties vaak groot. Probeer een normale portie te eten, door je te tijdens het eten te bedenken of je nog wel echt trek hebt.
Ben je voldaan, stop dan. Complimenteer de kok en vertel dat je graag meer zou eten maar dat je echt voldaan bent.

 

De Marokkaanse keuken
Couscous, kipfilet, linzen en lamsfilet zijn gezonde keuzes in de Marokkaanse keuken. Vaak past een tajine ook binnen je gezonde eetstijl. In een tajine worden gerechten gaar gestoofd en wordt er weinig vet aan toegevoegd. Bovendien zitten ze boordevol groenten. Pas op met de nagerechten want Marokkaanse toetjes zijn vaak zoet!
Ga liever voor vers fruit.

 

De Turkse keuken
De Turkse keuken is veel uitgebreider dan Turkse pizza’s en broodjes kebab, elke regio heeft eigen specialiteiten.
De Turkse versie van tapas heet ‘meze’ en bestaat ook uit kleine warme en koude gerechten.
Met gegrild vlees en vis, gevulde groenten en salades zit je altijd goed.
Ontbijt met yoghurt en fruit, verruil de baklava voor een stuk watermeloen, eet lekker veel salades en neem liever één glas wijn gevolgd door water dan allerlei mixdrankjes.
Ook hier helpt het om, als je all inclusive hebt geboekt, niet de hele dag door te snacken maar voor een voedzaam en gezond ontbijt en lunch te kiezen, dan heb je niet zoveel trek tussendoor.
Pak ’s avonds een klein bord i.p.v. een groot bord, schep dat helemaal vol en geniet daar lekker van!

 

De Aziatische keuken
Bali lijkt er nog niet zo in te zitten deze zomer maar als je een keer Aziatisch gaat eten kies dan voor gerechten met veel groenten, kip en een beetje rijst. Er is genoeg keuze! Pas op met gefrituurde loempia’s en kroepoek.
Eet als voorgerecht een traditionele Misosoep. Of een heldere bouillon, Zo is je ergste honger al gestild.
Wil je een dessert? Kies dan ook hier voor fruit of een kop koffie.

 

De Franse keuken
Croissantjes, pain au chocolat, allerlei kazen, wijn: Frankrijk is hét land voor mensen die van lekker eten houden.

Bewaar de lekkere kaasjes voor na het diner en proef dan een klein stukje, in plaats van grote hoeveelheden op brood te erbij. Eet veel vers fruit en groente.
Houd het het liefst bij één glas wijn.
Ontbijt niet elke dag met croissants en chocoladebroodjes, maar kies ook eens voor een schaaltje magere kwark.
Als diner zijn er genoeg Franse klassiekers die je kunt kiezen. Begin met een heerlijke bouillabaisse of een krachtige bouillon.
Als hoofdgerecht kun je het beste kiezen voor gegrild vlees of vis. Pas op met de sauzen en bijgerechten zoals patatjes.
Ook staat er altijd brood op tafel, laat dit liever liggen.
Heb je nog zin in een dessert? Neem een bolletje sorbetijs met vers fruit of geniet van een lekker kopje koffie.

 

Dit helpt ook om niet aan te komen en toch te genieten
Drink veel water, pas op met water uit de kraan, koop liever flessen water.
Als je met de auto gaat, neem dan zelf voldoende water mee. In ieder geval voor de eerste dagen, als je laat aankomt zijn de winkels misschien al dicht en kan je toch je tanden veilig poetsen.

Als je fruit eet of als je water extra lekker wilt maken met fruit, was dat dan af met flessenwater, pas ook op met ijsblokjes.

Kijk als je eten op straat koopt, niet alleen hoe het eten maar ook hoe het stalletje er uit ziet. Staat er geen eten op de grond, lopen er geen dieren bij de plaats waar het wordt klaar gemaakt en als het een warm gerecht is, is het dan goed heet of ligt het er al even en is het lauw.
Ik denk altijd, bij twijfel niet doen.

Pas ook wat beweging in, maak een iedere ochtend een (strand)wandeling als het nog niet zo warm is, huur eens fietsen om een leuk stadje te ontdekken.
Misschien worden er sportactiviteiten georganiseerd waar je aan mee kunt doen of leef je uit in de gym van het resort.
Doe waar jij je goed bij voelt, je iedere dag in het zweet werken is helemaal niet nodig als jij daar geen zin in hebt. Het is vakantie hè…

Geniet van de plaatselijke specialiteiten, eet zo veel mogelijk puur en onbewerkt.
Pas op met alcohol, lekker, maar een glas levert veel calorieën waar je niet zoveel aan hebt.
Bovendien zorgt alcohol ervoor dat je wat makkelijker wordt en misschien iets meer gaat eten dan je eigenlijk van plan was.

Maar, het allerbelangrijkste, rust lekker uit, tank bij, relax en maak een goede start voor het 2e deel van het jaar!

Fijne vakantie!

Anneke

 

 

Wil je na de vakantie eens praten over jouw boodschappen- kook- en eetmanagement? Wil je iedere dag lekker en gezond eten?

Niet meer uren in de keuken staan?

Geen geren meer naar de supermarkt en thuiskomen met allemaal boodschappen waar je eigenlijk niets mee kunt?

Eigenlijk geen idee hebben hoe je van jouw boodschappen een gezonde, snelle maar vooral ook superlekkere maaltijd kunt maken?

Boek dan een gratis en vrijblijvende hello-call in. We kijken waar jouw valkuil ligt en hoe we daarmee aan de slag kunnen.  Klik hier  om een afspraak in te plannen.


Tags


Deze blogs vind je misschien ook leuk om te lezen:

Laat hier een reactie achter:

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Wil je deze blogs ook in je mailbox ontvangen? Schrijf je hier in: